mandag 9. februar 2009

Hønekommunikasjon i NAV

Arbeidsledigheten er i ferd med å vokse, og regjeringa gir bort den ene pakken etter den andre til banker og næringsliv som i gode tider forbanner alt som heter statlig styring, men som ikke eier magemål når staten skal bla opp millioner for å redde kapitalen ut av det uføret den sjøl har satt seg i. Jeg sier som finnmarkingen som etter å ha fått kaffebesøk av statsminister Einar Gerhardens like etter krigen; han staten han e en grei kar!

Kreativitet og verdiskapning er stikkord i det som noen kaller en finanskrise , en krise som er skapt av pengeflyttere i USA som har drevet butikk etter Donald Duck-prinsippet; minst mulig arbeid, flest mulig ord og en salig tanke til Onkel Skrue.
Ropet fra regjeringskorridorene om at jobb nr 1 er å skape nye arbeidsplasser gjaller nå over landet. Og ropet har nådd NAV - en etat der kreativiteten nok ikke har de beste vekstvilkår. Mandag kunne VG melde om at det nå er mulig å få dekket attføringskurs i dyrekommunikasjon. Du kan få penger for å lære å prate med papegøya di eller lese tankene til skilpadde din.! Eller mer riktig; naboens ! Han kan du nemlig kreve penger av om du slår av en prat med bikkja hans og finner ut at den kun tenker på hyrdestunder med hobikkjer som flyr forbi på veien. Og kan du tjene penger på tankelesinga di har du jo skapt deg en jobb og et inntektsgrunnlag. Donald Duck-økonomien var likevel ikke død!
Jeg har i hele dag slitt med dette tilbudet NAV nå kan støtte, og er usikker på hva jeg mener om det; skal jeg slakte det eller ta det alvorlig. Jeg gjør det siste. Når NAV for en gang skyld har kommet på noe vi kan le hjertelig av, er det så oppsiktvekkende at det er all grunn til å rope hurra. En god latter forlenger i alle fall livet skal vi tro sosialmedisinerne. Jeg har også i løpet av dagen bestemt meg for å komme meg inn et slikt "lesetankerhosdyr-kurs"! Av og til må eg snakke med NAV - ansatte, og det har ikke vært like lett å forstå tankegangen der i gården! Fungerer kurset på dyr, fungerer det sikkert på NAV-ansatte også. Og minnes jeg ikke feil utbrøt jeg "hønsehjerne" siste jeg forsøkte å få et offisielt svar fra en NAV-ansatt. NAVs nye tilbud er nok mer genialt enn de sjøl antakelig vet!

1 kommentar:

  1. Dette var en fin artikkel å fylle lunsj-pausen med :) Nå har jeg nettopp forlenget livet med noen år :)

    SvarSlett